6.7.2022 jotkin ulkoiset sähköpostipalveluiden tarjoajat ovat alkaneet tarkistaa lähettävän sähköpostipalvelimen DKIM- ja SPF-tietueita ja hylkäävät saapuvat viestit, mikäli ne eivät ole kunnossa. Mikäli sinulle on äkisti alkanut tulla viestejä siitä, ettei viestiä ole pystytty toimittamaan perille, tarkista seuraavat asiat:
1. Onhan sähköpostiohjelmasi asetuksissa määritelty lähettävä sähköpostipalvelin oikein?
Tarkista, että sähköpostiohjelmasi SMTP-palvelimen asetukset ovat oikein. Voit tarkistaa ne cPanelista kohdasta Sähköpostitilit->etu.suku@osoitteesi.tld->Liitä laite/ohjelma
Oletuksena asetukset ovat seuraavat:
Asetus | Arvo |
Käyttäjätunnus | Sama kuin sähköpostiosoitteesi, esim. etu.sukunimi@osoitteesi.tld |
Salasana | Sähköpostilaatikkosi salasana |
SMTP-palvelin | mail.osoitteesi.tld |
SMTP-portti | 465 |
Salaus | SSL (tai TLS) |
Mikäli käytät muuta palvelinta lähettämiseen (esimerkiksi oman operaattorisi), saattaa ongelmia ilmetä.
2. Onhan verkkotunnuksesi DKIM- ja SPF-tietueet oikein?
Kirjaudu cPaneliin ja klikkaa Sähköpostin toimitettavuus -ikonia. Saat eteesi listauksen palveluusi liitetyistä verkkotunnuksista. Sähköpostin toimitettavuuden tila -sarakkeesta näet, ovatko DKIM- ja SPF-tuetueet kunnossa. Mikäli niissä on ongelmia ja verkkotunnuksesi verkkotunnusvälittäjänä toimimme me, saat korjattua ne klikkaamalla Korjaa-painiketta.
Jos verkkotunnuksesi on toisella verkkotunnusvälittäjällä ja verkkotunnuksen DKIM-tietueessa on ongelma, klikkaa Hallinta-painiketta verkkotunnuksen vierestä. Avautuvasta näytöstä löydät DKIM-tietueen tiedot, jotka sinun tulee asettaa verkkotunnusvälittäjäsi palvelussa TXT-tietueeseen, esimerkiksi näin:
Nimi | Arvo |
default._domainkey.osoitteesi.tld | v=DKIM1; k=rsa; p=... |