Yritysasiakkaiden Microsoft 365 -palvelujen hinnoittelu muuttuu maailmanlaajuisesti. Muutokset koskevat asiakkaitamme, joilla on Microsoft-lisenssejä 1/3/6 kk tilausjaksolla tai käytössänne on Business Basic/Premium -lisenssi. Hinnan korotukset ja muutokset ovat Microsoftin määrittämiä.
Tilausjaksokohtaiset hinnat
Microsoft uudistaa 365-pilvipalveluiden lisenssien hankintamallin. Muutos vaikuttaa tilausjaksokohtaisiin lisenssihintoihin. Jatkossa alle 12 kk tilausjaksojen hinnat nousevat 20 %. Hinnan korotus koskee kaikkia asiakkaitamme, joilla palveluun liittyvä laskutusjakso on 1, 3 tai 6 kuukautta. Hinnan korotus tulee voimaan asiakkaan laskutusjakson vaihtuessa, ellei asiakas vaihda lisenssiä 12 kk laskutusjaksoon.
Exchange Online (palvelupaketti 1) ja Azure Information Protection Premium P1 -lisensseille on jatkossa saatavilla vain 12 kk tilausjakso. Asiakkaiden nykyiset alle 12 kk tilaukset näiden lisenssien osalta päivitetään automaattisesti 12 kk tilausjaksoon sopimuskauden vaihtuessa ellei asiakas tee tilauksiin muutoksia tätä ennen. Jos asiakas haluaa jatkaa lyhyellä tilausjaksolla, voi esimerkiksi Exchange-lisenssin päivittää Business Basic -lisenssiin, jossa tämä on mahdollista.
Yksittäisten lisenssien hinnan korotukset 1.3.2022
Tilausjaksokohtaisten muutosten lisäksi alla olevien lisenssien hinta nousee 1.3.2022 kaikille uusille ja uusiutuville tilauksille. Hinnan korotukset tulevat voimaan tilausjakson pituudesta riippumatta.
Lisenssien hinnankorotuksen taustalla on palvelun jatkuva kehittäminen. Kyseessä on ensimmäinen merkittävä hintojen nosto sitten palvelun julkaisun 2011. Microsoft on lisännyt tänä aikana palveluun 25 sovellusta (mm. Teams, Access, Bookings, Forms, OneDrive, Planner, Power Apps, Power Automate, Power BI, Yammer) ja julkaissut 1400 uutta toiminnallisuutta. Palvelua kehitetään aktiivisesti myös tulevaisuudessa.
Miten asiakkaamme kannattaa huomioida muutokset
Esimerkkejä hintamuutoksista 1 kk laskutusjaksolla (alv 0)
Esimerkkejä hintamuutoksista 12 kk laskutusjaksolla (alv 0)
Kysy tarvittaessa lisää ja tee mahdolliset muutokset lisensseihin tukipyyntönä. Lisenssien tilausjaksoa ei voi muuttaa itse asiakassivuilla.